Naši poradcovia sú tu pre Vás na čísle +420 725 675 675

Lacná strešná krytina pre automobilové státie alebo kôlňu?

 

Strecha pre státie automobilu? Čím pokryť drevník?
To sú otázky, ktoré nám do Poradenského štúdia Coleman posielate každú chvíľu. Požiadavky sú pomerne jednoduché. Aby krytina vydržala čo najdlhšie a ideálne nebola moc drahá. Ak je státie pri dome, nakoniec sami zistíte, že ak je to možné, použijete krytinu totožnú s krytinou na dome. Podmienka,, ak je to možné "znamená, že napriek tomu, že ste schopní a ochotní zainvestovať do drahšie krytiny, nemusí byť pre danú konštrukciu vhodná. Tu hrá zásadnú úlohu najmä sklon prístrešku.

 

 

 
Zásadnou otázkou ako u nových, tak existujúcich konštrukcií by mal byť naozaj sklon konštrukcie. Každá krytina má totiž svoj sklon, pri ktorom je použiteľná bez zvláštnych ohľadov a ďalej o niečo nižší sklon, za ktorého je použiteľná za určitých opatrení. A tieto opatrenia nemusia byť lacná. Alebo posledný variant - použiť krytinu na nevhodnom sklonu a zmieriť sa s tým, že krytina nemusí vydržať tak dlho a zároveň sem tam vám do krytého pokvapkáme. Ale verte, že pod istý sklon už krytina nefunguje vôbec. Napríklad strešné tašky kladené jedna na druhú už sú pri nízkych sklonoch vlastne v protispádu a zrážky natekajú do priestoru pod krytinou. Preto myslite už pri návrhu na to, že čo najnižšie konštrukcie na úkor spáde nemusí znamenať vždy výhru. Aby toho nebolo dosť, ruku na srdce, viete, aký je rozdiel medzi sklonom v percentách a stupňoch? Mnoho ľudí si toto pletie a dôsledky sú fatálne. A stáva sa to aj realizačným firmám, bohužiaľ. Prečo sú dôsledky v niektorých prípadoch ,, dlhodobo nezlučiteľné so životom strechy "? Vezmite si, že zákazník nameria prevýšenie 3 m na 10 m streche. Teda sklon 30%. Ale nahlási 30 °. Rozdiel je aký? Značný. Sklon 30% je totiž iba 17 °. A v tomto momente väčšina krytín buď použiteľná nie je vôbec, alebo len s nákladnými poistnými opatreniami. A tie investor akosi, vďaka svojej chybe, nezapracuje. Strechou teda takmer určite potečie.
 
Aby ste sa vyhli týmto problémom, skontrolujte si sklon podľa nasledujúcej prevodnej tabuľky.

To, čo je potrebné dodať k nasledujúcim odsekov je to, že sa budeme držať bežného návrhu konštrukcie tak, aby sa pod ňu pokiaľ možno nedostávala vlhkosť. Teda za použitia poistných fólií. Prakticky každá skladaná krytina totiž za určitých podmienok pod seba pustia hnaný dážď alebo sneh aspoň v obmedzených množstvách.
 
A aké krytiny teda pre daný účel použiť? Budeme sa držať tých lacnejších.
 

Tyri - RusČrv

 

 

Asfaltový šindeľ

 
Mám trocha problém ho zaradiť medzi lacnejšie krytiny, pretože ak použijete všetky dnes požadované doplnky,
najmä podkladový pás, dostávame sa s cenou rozhodne niekam, kde by ste ju od lacné krytiny nečakali. V nadväznosti na problémy, ktoré prináša väčšina prístreškov, teda najmä ten nízky sklon strechy, nám cena zastrešenie, aby aspoň nejako fungovalo, pomerne rastie. Niektorí výrobcovia šindľov totiž zneužívajú neznalosti zákazníkov a napríklad pre sklon strechy pod 30 ° vyžadujú, aby bol podkladový pás pokladaný dvojvrstvovo. To cenu ovplyvní pomerne výrazne. Preto niekedy je potreba porovnávať nielen cenu, ale aj technické parametre. Sú výrobcovia šindľov, ako je napríklad Isola, ktorí pre sklon strechy nad 18 °, pokiaľ je krytina vykonaná na OSB doskách, nevyžadujú podkladový pás za určitých okolností vôbec (vždy postupujte podľa montážneho návodu). A na čo dávajte pozor najmä je fakt, že pod 15 ° sa bežné asfaltové šindle nedajú použiť vôbec. Teda záhradné domčeky s mizivým sklonom strechy, ktoré má (neviem prečo) väčšina investorov spojených so strešnými asfaltovými šindľami, nie sú z väčšiny absolútne vhodné pre túto krytinu.
 
Keď už sa rozhodnete pre asfaltové šindle a budete mať konštrukciu vhodnú na ich použitie, aplikujte je buď na jar, v skorom lete alebo na jeseň - v jeho prvej polovici. Prečo nie v sparnom lete? Pretože sa jedná o asfaltové výrobky a tie za horúceho počasia mäknú. A ak sa prejdete, alebo ešte treba otočíte na posypu šindle, je možné, že posyp poškodíte a budete sa pozerať na ,, fľaky ", ktoré vôbec nemuseli na streche byť. A prečo nie druhá polovica jesene a zima? Asfaltové šindle sú vybavené termickými lepiacimi prúžkami, ktoré potrebujú pre aktiváciu a zlepenie vyššiu teplotu. Ideálne by ste mali začať až od 10-15 ° C. Okolo 0 ° C si môžete byť istí, že sa prúžky (alebo lepiace plochy) nezlepí. Poviete si, nezlepí sa v zime, slepí sa na jar. Omyl. Cez zimu nafúka do spojov špina a sneh, lepiace prúžky sa zanesú a na jar sa zlepí iba špina s asfaltom. Potom budú šindle náchylné na dvíhanie vo vetre. Takže čo sa tejto krytiny týka - áno, ale za určitých predpokladov A verte že medzi rôznymi výrobcami sú v kvalite, použiteľnosti
a cene niekedy extrémne rozdiely.
 

 


Onduline 200 x 95 cm - Črv Bitumenové vlnovky
 
Všeobecne sú známe pod pomenovaním Onduline, aj keď to je len jeden z výrobcov (rovnako ako sa LUX stal označením pre vysávače, u laikov Velux pre strešné okná a Eternit pre akýkoľvek výrobok z azbestocementu, dnes už vláknocementu).

Výrobok je podľa montážneho návodu použiteľný pri sklone strechy od 5 °. No, záleží, čo od krytiny očakávate. Vzhľadom k tomu, že sa pri tomto sklone krytina presahuje o dve vlny na strane ao 300 mm dĺžkového napojenia (po spáde), zostane z tabule pomerne malá plocha. To je daň za nízky sklon strechy. Ale zabudnite na to, že by tento spôsob aplikácie bol nejako nadmieru tesný. V prípade, kedy bude na streche ležať vrstva zavlhnutého snehu, a pre istotu ešte zaprší (deje sa tak minimálne 1-2x za zimu) voda nemôže odtekať z povrchu strechy, je brzdená snehom a vzlína do spojov. Potom odkvapkáva pod krytinu. Preto bez poistnej izolácie aplikovať túto krytinu niekam, kde očakávate, že sa zo spodnej strany budete pozerať na latovanie a krytinu na ňom ležiaci (teda vynecháte poistnú izoláciu) pri nízkom sklone a pritom že vám pod krytinu nikdy ani nekápne, neverte tomu. To je utópia. Aj pri dostatočnom sklone je vhodné použiť pod túto krytinu poistnú hydroizoláciu na krokvy, prípadne debnenie, ak nebudete chcieť riešiť na automobile alebo podlahe altánku občas nejakú tú kvapku. Tu ale nastáva ďalší problém a to ten, že bežné poistné hydroizolácie sú dlhodobo neodolné proti odrazenému slnečnému žiareniu. Samozrejme, čas, než degradujú je oproti priamemu slnečnému žiareniu dopadajúcemu na fólie niekoľkonásobná, ale príde. Teda poistnej hydroizolácie by mali byť v týchto prípadoch chránené zo spodnej strany. Ideálne by mali byť položené na OSB doske alebo debnenie. Ale to zase predražuje celú jednoduchú strechu. Tieto výrobky odporúčam tiež radšej používať od vyšších sklonov.
 

GP Tašková tab. 1100 PES 25 - ViČrv

Plechové veľkoformátové krytiny

 
Tie sa väčšinou používajú viac práve na státie pre automobily ako pre altánky a záhradné domčeky. Veľkou výhodou týchto krytín je to, že majú pomerne priaznivý minimálny sklon. Často okolo 12 ° -14 °. Takže celkom dobre fungujú aj na mierne poddimenzovanom sklonu, kde by práve napríklad vyššie spomínané asfaltové šindle už neobstáli. Veľkou výhodou je pomerne široký farebný sortiment, rýchlosť montáže. Aby sme mohli hovoriť o lacné krytine, bohužiaľ sa ale musíme pohybovať v oblasti najtenších povrchových úprav a teda materiálom s kratšou dobou životnosti, pretože ak by ste sa rozhodli pre tie najlepšie, tak krytiny s týmto nástrekom sa hravo dostávajú za hranicu 400 kč / m2. Ale použitie týchto krytín, rovnako ako prakticky u všetkého, so sebou nenesie len pozitíva. Pre dodávku potrebujete presne zamerať konštrukciu a nechať si vypracovať plán kladenia pre krytinu. Alebo, ak ste si istí, objednať počet tabúľ a dĺžku jednotlivých kusov a počty doplnkov. Ak sa pomýlite a objednáte tabule kratšie, alebo ak sa pri manipulácii niektorá poškodí, je potrebné počkať na výrobu a dodávku ďalšie. Pri štandardných farieb býva dodanie pomerne rýchle, do 2 týždňov aj v sezóne. Ak využijete tento druh krytiny pre státie, ktoré bude ,, priradená "k stene domu, a ak bude pod oknami, môžete sa pri silných dažďoch dočkať docela nepríjemného bubnovanie o hladký povrch váhovo subtílne krytiny. Potom už len záleží na izolačných schopnostiach okná, čo sa hluku týka. V tomto majú krytiny hmotné (strešné tašky) alebo s posypom (asfaltové šindle) výhodu, pretože u hmotných k rezonancii nedochádza au posypaných sa zase kvapka o posyp triešti a nehlučné. Takže aj tento parameter zahrňte do výberu. U záhradného domčeka ďaleko od spálne to samozrejme nevadí.
 
Ak by ste plechovú krytinu osadili iba na laty a nebola pod ňou umiestnená poistná izolácia, dočkáte sa najmä na jeseň a na jar kondenzácie a odkvapkávaniu zo spodného povrchu krytiny. Preto odporúčam poistnú izoláciu aj tu.

Opravný posyp - Črv

Čo by som teda odporučil na striešky státie pre automobil alebo záhradných domčekov tak, aby ste ušetrili za poistné izolácie a boli si istí, že nezatečie aj pri nízkom sklone? Pravdepodobne sa najskôr budete diviť. Áno, som priaznivcom povlakových hydroizolácií.

Co to je povľaková hydroizolacia?

To sú krytiny, ktoré nemajú žiadne netesné spoje. Teda ... najmä asfaltové pásy a hydroizolačné fólie.
 
 

Že sa ako krytina na takéto striešky nehodí? Naopak. Najmä pre nízky sklon sú tieto krytiny ideálne.
A vzhľad? Preč je doba, kedy asfaltové pásy boli len čierne. Dnes sa už vyrábajú pásy s bridlicovým posypom, ktorý býva často dofarbovaný a v základe si môžete vybrať minimálne z prírodnej farby bridlice alebo červeno farbené bridlice. Výsledný povrch potom pripomína strechu z asfaltového šindľa, len bez štruktúry šablón. Taký pás, ktorý je použiteľný iba v jednej vrstve pri sklone strechy od 3 ° (5,24%), je Pascal Solo S5-25 prírodný. A alebo sa dnes dokonca vyrába asfaltové pásy, na ktorých povrch je ochranný a dekoračné posyp aplikovaný tak, že tvoria vzor a imituje tak iné krytiny. To spĺňa napríklad pás RDI 3D (ten sa kombinuje ešte s vhodným podkladovým pásom). Tieto krytiny
sa väčšinou kotví mechanicky do debnenia, ktoré musia byť základnou konštrukciou. Pretože sa jedná väčšinou o otvorené prístrešky, nie je potreba skladby zaobstarávať odvetrávaním. A pretože sa krytina vykonáva ako tesná, teda bez akýchkoľvek medzier, ktoré by mohli prepúšťať vlhkosť alebo zrážky, nie je potrebné vykonávať poistno-izolačnú vrstvu. Teda naozaj môže skladba vyzerať len tak, že na debnenie bude položený asfaltový pás alebo súvrstvia asfaltových pásov a to je všetko. Nevýhodou tohto riešenia je, že v sparnom lete nie je vhodné po krytine chodiť, pretože by mohlo dôjsť k zatlačeniu posypu do hmoty asfaltového pásu. Toto riešenie sa tiež bežne používa u nevydarených realizácií, kde bol použitý na nevhodnom spádu asfaltový šindeľ a ... .teče. Dokonca v prípade, že je povrch šindle rovný, teda neodstávajú rožky, je možné realizovať pás alebo súvrstvie pásov priamo na pôvodnú krytinu a mechanicky ho kotviť cez túto pôvodnú krytinu do debnenia.


 

Odporúčania plynúce z článku by vyznela asi takto:
1) Aj pre tieto jednoduché stavby je dôležité sledovať, či pre daný klon je vhodná Vami vybraná krytina
2) Rôzne typy krytín sa správajú rôzne vzhľadom na ich náchylnosti k zanášaniu nečistotami a rastu machov a lišajníkov. Najmä pri severnej orientácii strechy toto môže byť problémom. Aj pokiaľ sa strechy zanesie riasami a lišajníkom, možno
tieto organizmy zlikvidovať a následne odstrániť nástrekom účinných likvidátorov určených aj pre strechy ako napríklad mechstop.
3) Niektoré strešnej krytiny pri daždi rezonujú, je teda potreba vhodne zvoliť materiál pri použití pod oknami, najmä detských izieb a spální.
 
Autor: Ing. Stanislav Nohavica
Technický specialistu pre střechy v Coleman S.I.
 
Tato webová stránka používá cookies
Abychom Vám dopřáli co nejlepší používání našeho webu, ukládáme do Vašeho prohlížeče malé soubory - cookies. Ty slouží k tomu, aby se Vám s webem dobře pracovalo, abychom mohli vyhodnocovat jeho návštěvnost a případně Vám usnadnili návrat k nám pomocí přesně cílené reklamy. Podle zákona některé typy cookies můžeme ukládat jen s Vaším souhlasem.
Zaregistrujťe sa pre odber noviniek a akčných ponúk!